Wednesday, August 19, 2015

Kardiopulmonaalne koormustest

Kirjutasin eelmises postituses, et mul on plaanis minna kardiopulmonaalsele koormustestile. Käisin ära ja räägin järgmisena oma muljetest selle testi osas.

Kes pole veel kokku puutunud nimetatud uuringuga, siis lühidalt on kardiopulmonaalse koormustesti puhul tegemist meetodiga, mis ühe võimalusena aitab hinnata (tervise)sportlase füüsilist sooritusvõimet. See diagnostiline meetod põhineb vereringe, hingamissüsteemi ja lihaste ainevahetuse kvalitatiivsel ja kvantitatiivsel komplekssel hindamisel testi tegemise ajal. Testi kasutatakse veel südame- ja kopsuhaigete seisundi objektiviseerimisel. Selleks kasutatakse veloergomeetrit või liikurrada (treadmill).

Illustreeriv pilt


















Olin juba ammu tahtnud koormustestile minna. Soodne hind ja M.Pirksaare sõnad tõukasid mind kiiremini tegudele. Cherry.ee pakub aeg-ajalt soodustusi Vomax koormustesti tegemiseks. Kui tavaline koormustesti hind jääb vahemikku 115-135 eurot, siis kasutades sooduskupongi saab koormustestile 60 euroga. Mõeldud, tehtud.

Panin ennast umbes nädal aega varem uuringule kirja. Ühel heal päeval helistati mulle Vomaxist ja küsiti, kas mulle sobiks hoopiski sama päeva hilisem (kl 13:30) või varasem (kl 8:00) aeg, kuna üks klientidest oli registreeringu valesti teinud. Nimelt on Vomaxis võimalik endale ise Interneti teel aeg broneerida. Kuna mul oli samaks päevaks veel tegevusi planeeritud, siis pidin esialgse kella 9 asemel kl 8 testi alustama.

Olen hetkel puhkuselainel, mistõttu oli esmaspäeva hommikul kl 6:45 päris raske ärgata. Kiire tualett, hommikusöök ja teele. Õnneks asub Vomax minu kodust umbes 1 km kaugusel. Jõudsin 20 min enne  kella 8 Vomaxisse ja õnnekombel oli üks koormustesti hindajatest juba kohal ja näitas mulle vajalikke ruume. Pärast riietumist liikusime koormustesti ruumi, kus oli treadmill ja veloergomeeter. Veel täpsustati minu sportliku tegevuse staaž ja alad, võistlemise sagedus ja parimad ajad ning palju muud.  Mõne hetke pärast saabus ka spordiarst, kes tutvustas end ja esitas veel täiendavaid küsimusi ning asus mind siis rahuolekus uurima. Vererõhk, kopsude ja südame auskultatsioon, rüht, pikkus ja kehakaal.

See esimene asjaosaline (mitte spordiarst) selgitas, et kuna minu jooksmise tempo olevat ~ 10 km/h, siis on see piisavalt aeglane, et mitte testi teha liikurrajal, vaid hoopiski veloergomeetril. Mitte, et see asjasse puutuks, kuid näiteks eelmisel aastal jooksin Skechers 5 km jooksuvõistlusel keskmiselt 11,5 km/h. Ma olin vägagi üllatunud, et sellest lähtuvalt ei saa ma treadmillil joosta.

Minu jaoks on rattaga sõitmine olnud alati füüsiliselt veidi enam pingutust nõudvam kui jooksmine. Just nimelt jalgade väsimise osas. Hakkasin siis 1.koormusega väntama, vahepeal mõõdeti vererõhku. Seejärel tõsteti koormust ja väntasin edasi. Vaikselt hakkasin ma jalgade väsimust tunda, kõrvalt öeldi, et see on alles soojenduseks. Taipasin, et oleks pidanud eelmisel päeval pigem puhkama, mitte tegema jooksutrenni. Koormustesti protokollis on kirjas, et koormustesti katkestamise põhjuseks oli jalgade väsimus, kuid testi tegemise ajal ma ei kaevelnud. Testi ajal öeldi mulle, et katkestati hoopiski sellel põhjusel, et maksimaalne hingamiskoefitsent läks üle normi.

Kokkuvõttes võib öelda, et vererõhkude üle ei nurisetud. Samuti kardetud rütmihäiret - supraventrikulaarsed ekstrasüstolid, mis mind kevadel ootamatult lõpueksamiks õppimise ajal tabasid, ei esinenud. Ka koormusjärgne taastumine oli hea.

Mis mind aga üllatas, oli kehakoostise anlüüsist ilmunud tulemus, et keha rasvasisaldus on võrreldes sügisega oluliselt tõusnud. Sügisel käisin Wellness testil kehakoostist hindamas ja seal selgus, et keha  rasvaprotsent on normi ülemisel piiril. Kodus on mul lisafunktsioonidega saunakaal, mis mõõdab lisaks tavapärasele kehakaalule ka keha rasvaprotsendi, vee sisalduse, lihasmassi jne. Sügisel Wellness testil käies selgus, et Wellnessi rasvasisalduse tulemus oli sarnane minu koduse kaalu näiduga. Esmaspäevasel koormustestil oli rasvasisaldus oluliselt kõrgem (3% kõrgem), kui sügisel. Esmalt pidasin seda kevadise õppimisperioodi süüks, kuid koduse kaalu tulemus on tõusnud vaid 1% võrreldes sügisega. Seda kõike lühidalt öeldes selgitati mulle, et ma pean ca 5 kg rasva kaotama.  Ometi pole kaalunumbris rasvasisalduse tõus sugugi kajastunud. Hetkel olen ma samas kaalunumbris nagu eelmisel aastal, kui füüsilist aktiivsust mahtus igapäevaselt enam.

Antud postituses ei hakka ma pikemalt lahkama üksikasju nagu VO2max ja nii edasi, kuna midagi väga rõõmustavat seal ei olnud.

Mis mind positiivselt hämmastas oli see, et mul on südame kui ka kopsude poolt reservi piisavalt, samas ei oska ma neid vajalikul määral kasutada. Koormustesti keskel, kui koormus oli juba tugevam, öeldi, et ma hingaks sügavamalt ja sagedamini. Te ei kujuta ette, kui keeruline oli mul käsu peale hakata kiiresti ja sügavalt mask peas lahtise suuga hingama. Teatud hetkeks mul see isegi õnnestus. Spordiarsti sõnul ma hingavat liiga aeglaselt ja pindmiselt, mistõttu skeletilihased ja südamelihas ei saa piisavalt hapnikku ja sellest on tingitud ka kiire jalgade väsimus.

Soovitused, mis mulle kaasa anti on järgmised. Rahvaspordivõistlustel osalemine on lubatud. Treeningutes tuleb hakata keskenduma baasvastupidavuse tõstmisele. Siiani on minu trennid olnud liiga intensiivsed. Ehk siis järgmised paar kuud, kui mitte enam on vaikselt tiksumine pulsiga 124-148 x/min ja rohke hingeldamisega näidustatud (et õppida vajalikku hingamise tehnikat). Lisaks sellele pean ma pikendama treeningute kestust. Kui varem tegin ma nädalas mitu alla 1 h kestusega trenni, siis edaspidi pean ma tegema vähemalt 1-1,5 h kestusega jooksu- või rattatrenne. Selleks, et liigset rasvasust vähendada, pean ma hakkama soovituste järgi toituma. Veel soovitati teha 1 kuur Vitabiotics wellwoman sport vitamiinide ja Panangini preparaatidega.

Juba aprillis 2016 soovitati mul Vomax kordus koormustestile pöörduda, kuna areng on sellise regulaarse trenniga tõenäone ja seetõttu on vajadus tulemusi uuesti hinnata.

Eile käisingi esimest korda soovituste järgi jooksmas. Keskmine jooksutempo oli 8:52 min/km ja pulss 138x/min. Pean tunnistama, et väga raske on ennast tagasi hoida ja üliaeglases tempos "tiksuda". Kõrvaltvaatajale võis tunduda sellises tempos hingeldav (tegin sügavaid ja kiireid hingamisharjutusi) tervisejooksja väga pentsik vaatepilt.

Postitus võis tunduda liigselt kriitiline, kuid paar päeva antud olukorra seedimist on mulle millegipärast nõnda mõjunud.

Mida homsest Skechers jooksust arvata? Kuna kiireid liigutusi mul täiesti ära ei keelatud, siis jooksutempo valikul lähtun homsest enesetundest.



4 comments:

Kanni said...

Peaks ka seda hingamise tehnikat kasutama hakkama, kui ükskord jälle treenima hakkan. Olen kindel, et mu hingamine on väga pindmine. Äkki tõesti suurendab vastupidavust hingamistehnika muutmine. Aga kas see koormustest on rohkem tõsisele harrastajale (jooksjale) või võiks selle läbi teha ka need, kes väga tõsiselt ei treeni aga tahaks oma piire teada?

Miina said...

Hingistehnika parandamine võib aidata hapnikul edukamalt jõuda lihasteni ja seeläbi vähendab lihaste väsimust.
Koormustestil võiks käia ka alles sportimisega algust tegev inimene :) Pimesi sportimine võib olla ohtlik.

Unknown said...

Väga tore lugeda, et keegi käib koormustestil! Mina käin aastaid seal Vomaxis :)Imestan pigem alati selle üle, et enamus võistlevaid harrastajaid ei teagi oma keskmisi pulsse ja polegi kunagi koormustesti läbinud :(

Miina said...

Koormustest on vajalik, ma ei kahtle selles. Ise jõudsin alles praegu esimest korda koormustestile ja ei suuda välja mõelda põhjust, miks ma sinna varem pole jõudnud. Võimalik, et kallis hind või hoopiski hirm teada saada, millise tulemusega lahkud koormustestilt.
Aitäh kommentaari eest, Anneli :)